A PaNaTOUR kerékpáros természeti élménytúrákkal Ausztria és Magyarország határtérségében natúr-és nemzeti parkokat járhatunk végig. A Szigetköztől a Balaton-felvidékig kialakított túrautat 7 nap alatt, egyes szakaszait pedig egynapos túrán is bejárhatjuk.

Kerékpárral a Fertő tó osztrák oldalán, a Lajta-hegység Natúrparkon át

Útvonalunk világörökségi területen, a Fertő tó nyugati oldalán visz minket, részben a burgenlandi Cseresznyevirág (Kirschblütenweg) kerékpárút vonalán. A Lajta-hegység Natúrpark szépségeivel ismerkedünk, innen indulunk és tartunk majd délnek, hangulatos burgenlandi falvakat érintve egészen Mörbischig (Fertőmeggyes), ahol a kerékpárokkal együtt komppal átkelünk a tó szemközti oldalán Illmitz (Illmic) kikötőjébe. Aztán átlépjük a magyar határt és ezzel átérünk a Fertő-Hanság Nemzeti Parkba, és Lászlómajorig, az egykori Esterházy majorságig tekerünk.

lajta-hegyseg-naturpark

A Fertő tájat nyugaton a 440 méteres magasságot elérő Lajta-hegység határolja, mintegy 30 km hosszan. A Kisalföld és az Alpokalja között húzódik a Naturpark Neusiedler See-Leithagebirge (Fertő tó–Lajta-hegység Natúrpark), amely valójában öt romantikus és hangulatos településből áll, a történelmi múltjában gazdag és borkultúrájáról igen csak híres Breitenbrunn am Neusiedler See (Fertőszéleskút), Donnerskirchen (Fertőfehéregyháza), Jois (Nyulas), Purbach am Neusiedler See (Feketeváros) és Winden am See (Sásony) falvakból. A natúrparkból nem szabad úgy elmenni, hogy ne látogatnánk meg egy tradicionális borospincét és ne kóstolnánk meg egy helyi jellegzetes tájételt.

A Lajta-hegység Natúrpark turisztikai és információs központja, a Haus am Kellerplatz Purbachban van, ahová érdemes betérni.

naturpark-leithagebirge-haus-am-kellerplatz-purbach

A Fertő tó–Lajta-hegység Natúrpark különlegességét az adja, hogy Közép-Európában egyedül itt található ilyen szűk területen és csupán 400 méternyi tengerszint különbségen belül ilyen sokféle élettér. Mészhomokkőn megtelepedett erdők, tarka szárazgyepek, nedves rétek, a tó hatalmas nádasterületei, az érintetlen kis folyó-deltatorkolatok, a szőlőskertek és maga a páratlan szépségű Fertő.

Ez a vidék a Fertő tó nyugati oldalán különösen április közepén varázslatos, többek közt erről is lett híres, ilyenkor ugyanis a Lajta-hegység lankáin több ezer cseresznyefa virágzik és borítja fehérbe a tájat. De mindig van miben gyönyörködni, ugyanis a Fertő-tó nádasában tucatnyi különleges madárfajt is megfigyelhetünk.

ferto-to-breitenbrunn-seebad

Bár ezen a vidéken (amely azon túl, hogy kultúrtáj kategóriában világörökség, ramsari és Natura 2000 terület, valamint bioszféra-rezervátum is) akár egy hetet el lehet tölteni tartalmasan, mégis megyünk tovább a Fertő partszakaszán dél felé Fertőmeggyesnek (Mörbisch), amely már a magyar határ közelében fekszik. Útközben építészeti szempontból is csodálatos kis falvakat érintünk, melyek, köszönhetően az itteni kiváló klímának, évszázadok óta híres szőlőtermő és bortermelő helyek.

Feltétlenül álljunk meg Breitenbrunnban, a Török toronynál, ahol valószínűleg egyetlen éjszakára a Magyar Szentkoronát is őrizték, amint azt Pozsonyból Sopronba, koronázásra szállították.

Mörbisch, a szép, rendezett település víziszínpada (Seefestspiele Mörbisch) és operett előadásai okán lett világhíres. Kiváló kerékpárút köti össze Fertőrákossal, de mi mégis a település tó partja felé vesszük az irányt, ahol is hajóra szállunk, és kerékpárszállító komppal áthajózunk a Fertő tavon a szemközti Illmicbe, amely már a Neusiedler See – Seewinkel Nemzeti Park.

illmitz-burgenland-informationszentrum
illmitz-bugenland-latogatokozpon

Illmicen van a Neusiedler See – Seewinkel Nemzeti Park látogatóközpontja, ahol mindig van érdemi látnivaló. Egy 2020-ban kialakított szemléletes és interaktív kiállításon minden tudnivalót magunkba szívhatunk, amely a nemzetközi jelentőségű Fertő táj természeti kincseiről és állatvilágáról egyáltalán megtudható.

Illmitz után átkerekezünk a magyar határon, a Fertő-Hanság Nemzeti Park területére, és Lászlómajorig tekerünk.

Fertő-Hanság Nemzeti Park

A magyar oldali nemzeti park a Közép-Európa legnagyobb nádasával körülvett Fertő-tó déli peremének ősi kultúrtáját és vízi élőhelyeit öleli körbe. Minden túlzás nélkül mondják rá, hogy madárparadicsom. A hatalmas nádas a kontinentális éghajlaton élő, költöző madarak egyik legfontosabb költő- és pihenőhelye. De a tó környékén ősi haszonállatfajok, a szürkemarhák, vízibivalyok és rackajuhok is legelésznek, és tartják fenn a fajokban gazdag legelőket. Ezeket is láthatjuk majd.

A nemzeti park központja Sarród településen van (Kócsagvár), s ennek szomszédságban pedig elérjük Lászlómajort, az Esterházyak 150 évvel ezelőtt létrehozott gazdasági központját. Ma itt egy bemutatómajorságot találunk, szabadtéren régi magyar háziállatfajtákat, az épületben pedig érdekes interaktív kiállítást nézhetünk meg.

A következő napon végigtekerünk a világörökségi kultúrtáj, a Fertő tó magyar oldalán, érintjük az egykori titokzatos, világtól évtizedekre elzárt határsávot, Hegykő, Fertőhomok, Fertőszéplak, Hidegség, Fertőboz, Balf településeket, majd evezőt ragadunk és vízre szállunk, hogy megismerjünk egy titokzatos, évtizedekig elzárt világot és belevesszünk a Fertő végeláthatatlan nádasába.